Civil Engineering

ENG Alizadeh

Civil Engineering

ENG Alizadeh

ویرایش دوم آیین نامه طراحی لرزه ای تاسیسات و سازه های صنعت نفت

با توجه به پهنه بندی خطر لرزه ای ایران و گستردگی تاسیسات صنعت نفت، معاونت مهندسی و ساخت داخل وزارت نفت در سال ۱۳۸۲ ابتدا نسبت به انتشار راهنمای طرح لرزه ای تاسیسات نفتی اقدام نمود و در مرحله بعد تهیه آیین نامه طراحی لرزه ای تاسیسات و ساز ه های صنعت نفت را در دستورکار خود قرار داد. هدف از تهیه این آیین نامه، تکمیل راهنمای منتشر شده و ایجاد مرجعی به روز و جامع برای طراحی لرزه ای تاسیسات و سازه های صنعت نفت همگام با توسعه و پیشرفت کشور بود.
در تدوین این آیین نامه ضمن گردآوری و بهره گیری از منابع و مراجع به روز بی نالمللی، از همکاری جمعی از استادان برجسته مهندسی زلزله کشور و کارشناسان وزارت نفت استفاده شد. ابتدا متن اولیه آیین نامه تهیه شد و سپس بطور دقیق مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت؛ همچنین تلاش شد تا این آیین نامه با شرایط ایران و مدارک فنی موجود از جمله آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ ) مطابقت داشته باشد.
طبق تقسیم بندی صورت گرفته، آیین نامه در دو بخش کلی تهیه شد. بخش اول شامل فصول اول تا نهم است که مباحث کلی طرح لرزه ای در صنعت نفت را بیان می کند. بخش دوم، شامل فصول دهم تا چهاردهم است که به بررسی ضوابط ویژه سازه های خاص در تاسیسات نفتی مانند دودکش، برج خنک کن، مخزن، خط لوله، و سازه فراساحلی می پردازد.
هدف این آیین نامه ارائه ی حداقل ضوابط برای طراحی لرزه ای سازه ها و تجهیزات صنعت نفت است به نحوی که با رعایت آن احتمال اختلال در کارایی و بهره برداری این تاسیسات در زلزله های خفیف و متوسط، و احتمال خسارات گسترده در زلزله های قوی به حداقل برسد.

منبع: ucivil .ir رمز فایل: ucivil.ir

دانلود فایل

۹۴/۰۵/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۱)

۱۸ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۶ دانلود کتاب آیین نامه رانندگی 96
خیلی خوب بود ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی