Civil Engineering

ENG Alizadeh

Civil Engineering

ENG Alizadeh

فهرست بها کلیه رشته ها (1394)

پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۲۶ ب.ظ
پایه انجام معامله در اجرای طرح‌های عمرانی قیمت‌هایی است که به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب فهرست بها‌سالانه تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود و مطابق تبصره 1 ماده 80 قانون محاسبات عمومی مبنای تهیه برآورد اولیه می‌گردد.
مستند به بند 3-2-1 دستورالعمل شماره 7140 مورخ 2/12/1377 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استفاده از قیمت‌های پایه که برای آن‌ها از طرف سازمان فهرست بها‌تهیه شده الزامی است.
تاکنون قیمت‌های اجرای کار در طرح‌های عمرانی در 19 رشته مشخص و به صورت فهرست بها‌منتشر و براساس ردیف 28 نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور مصوبه 24525 مورخ 4/4/1375 و ابلاغیه‌های ابتدای هر فهرست بها‌لازم‌الاجرا و به شرح جدول (انواع فهارس بهاء قیمت‌های پایه سال 1388) ملاحظه و در جهت آشنایی بیش‌تر نکاتی توضیحی اعلام می‌گردد. 
نکات قابل توجه
در صورتی که معامله براساس ترک تشریفات مناقصه باشد اقلام ستاره‌دار فقط 10درصد برآورد خواهد بود.
در قراردادهایی که به روش سرجمع (مترمربع زیربنا) باشد میزان اقلام ستاره‌دار 20درصد خواهد بود.
در صورتی که مطابق ماده 29 شرایط عمومی پیمان، افزایش قرارداد اعلام شود، اقلام ستاره‌دار 10درصد مجاز است. (اقلام جدید)
بخش اول: پیوست‌ها و فصول فهرست بها
مبحث 1: فصول
هر رشته از فهرست بها‌به اجزا و اقلام ریزتر تقسیم شده و به فصول و زیرفصول (آیتم) فهرست بها‌نام‌گذاری شده است: برای نمونه فهرست بها‌رشته ابنیه شامل فصول عملیات تخریب، عملیات خاکی با دست، عملیات خاکی با ماشین، عملیات بنایی با سنگ، قالب بندی چوبی، قالب‌بندی فلزی، کارهای فولادی با میلگرد، بتن در جا، کارهای فولادی سنگین، سقف سبک بتنی، آجرکاری و شفته ریزی، بتن پیش ساخته و بلوک چینی، عایق کاری رطوبتی، عایق کاری حرارتی، کارهای آزبست سیمان و... فصل 29 کارهای دستمزدی تقسیم بندی براساس موضوع سابر فهارس بها‌نیز به همین ترتیب می‌باشد.
مبحث 2: پیوست‌های فهرست بها
1-پیوست 1: مصالح پای کار در تمام فهارس پایه
2-پیوست 2: ضریب طبقات و ارتفاع (فقط در ابنیه، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی) با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 ضریب ارتفاع حذف شده است.
3- پیوست 3: هزینه بالاسری در تمام فهارس بها‌با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 ضریب بالاسری حذف شده است.
4- پیوست 4: ضریب منطقه: با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 ضریب منطقه در همه فهارس بها‌حذف شده است.
5- پیوست 5: دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در تمام فهارس بها
6- پیوست 6: دستورالعمل نحوه استفاده از قیمت‌های پایه در تعیین قیمت جدید در تمام فهارس بها
7- پیوست 7: نقشه‌های نمونه (در فهارس بها‌خطوط انتقال آب، شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، شبکه توزیع آب) نظر به این‌که ابلاغ فهارس بها‌مستند به ماده 23 قانون برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ می‌گردد و ماده قانونی مذکور اشاره به اعتبارات عمرانی دارد لذا در تهیه برآورد در مواردی که اعتبارات عمرانی (تملک) نیست استفاده از آن‌ها ضرورت ندارد.
بخش دوم: تعاریف
1-قیمت‌های پایه
قیمت‌هایی است که در فهارس پایه مربوط قیمت آن اقلام مشخص شده است.
2- قیمت غیرپایه
قیمت‌هایی است که در فهارس بها‌اقلام آن درج نشده و یا اگر اقلام آن درج شده قیمتی برای آن مشخص نشده است. این گونه اقلام با بررسی مهندس مشاور قیمت یابی شده و به صورت اقلام جداگانه که به اقلام ستاره دار(غیرپایه) موسوم است، استفاده می‌گردد. در صورتی که برخی از رشته‌ها اصولاً قیمت پایه نداشته باشد از طریق مشاور، فهرست خاص تهیه و پس از تصویب شورای عالی فنی قابل استفاده می‌گردد.
3- برآورد اولیه
1-3-برای اجرای یک پروژه (مثلا احداث یک کتابخانه) ابتدا مهندس مشاور نقشه و مشخصات و احجام کار پروژه را تهیه و سپس احجام را در قالب فصول فهرست بها‌مثلا رشته ابنیه برای کارهای ابنیه، از فصول رشته تاسیسات برقی برای کارهای برقی و از فصول رشته تاسیسات مکانیکی برای کارهای مکانیکی (لوله کشی و ...) منظور و به اصطلاح قیمت‌های پایه از فهرست بها‌را به دست می‌آورد و در سایر فهارس بها‌به همین ترتیب عمل می‌گردد.
2-3- در صورتی که قیمت برخی از اقلام در فهرست بها‌موجود نباشد، به صورت اقلام غیرپایه (ستاره دار) تهیه و با اقلام پایه جمع می‌شود.
تبصره – برآورد اقلام غیرپایه (ستاره‌دار) با رعایت محدودیت جدول ابتدای این فصل قابل عمل است در صورتیکه حجم اقلام ستاره‌دار بیش‌تر شود باید قبل از مناقصه، با تأیید شورای فنی برسد. قابل توجه است با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 در صورت ترک مناقصه اقلام غیرپایه تا 10درصد مجاز است.
(بند 2-6 دستورالعمل کاربرد فهارس بها‌رشته ابنیه)
3-3- حاصل جمع اقلام پایه و غیرپایه در ضرایب بالاسری، منطقه و برحسب مورد ضرایب خاص (مثلاً طبقات) به صورت خطی ضرب و با هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه جمع و حاصل آن برآورد اولیه نام دارد و مبنای مناقصه یا ترک مناقصه موضوع ماده 80 قانون محاسبات عمومی خواهد شد.
4-3-همان‌طور که ملاحظه می‌گردد جمع حاصلضرب حجم کار هر آیتم در قیمت تعیین شده زیر فصل جمع فصل و حاصل جمع فصول بها‌برآورد یک رشته از فهرست بها‌با هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه جمع و در صورت وجود ضرایب خاص پیش‌بینی شده در فهارس بها‌و پیش‌بینی آن در برآورد اولیه جهت مناقصه یا ترک مناقصه تهیه می‌گردد. بدیهی است با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 ضریب بالاسری و منطقه در فهارس بها‌حذف شده است. (به جز معابر شهری، ژئوفیزیک و نقشه‌برداری که دارای ضریب منطقه می‌باشند.) 
بخش سوم: ضرایب
ضرایب مورد عمل در پرداخت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر دو نوع است: 
الف- ضرایب عام
ب – ضرایب خاص
مبحث 1: ضرایب عام
1-ضریب بالاسری (با ابلاغ فهارس بها‌سال 88 ضریب بالاسری حذف شده است)
قیمت‌هایی که از طریق فهرست بها‌(قیمت‌های پایه) و اقلام ستاره‌دار (اقلام غیرپایه) تهیه می‌گردد برآورد اجرای یک پروژه است. به منظور جبران سود، بیمه، مالیات و سایر هزینه‌های پیمانکار، ضریب بالاسری منظور شده است که برای همه فهارس بها‌برابر 1,30 می‌باشد، جزییات آنالیز این ضریب در پیوست شماره 2 فهارس بها‌(در همه رشته‌ها موجود است). که از سال 1388 این ضریب از فهارس بها‌حذف شده است. و نسبت به قراردادهایی که قبل از فهارس بها‌سال 88 باشد کاربرد دارد.
2- ضریب منطقه‌ای 
ملاحظه می‌شود که فهرست بها‌دارای قیمت‌های ثابت می‌باشد در حالی که اجرای کار در مناطق مختلف کشور، با توجه به امکانات منطقه متفاوت است. بنابراین برآورد اولیه در ضریب دیگری به نام ضریب منطقه ضرب می‌گردد، این ضریب برای هر رشته فهارس بها‌و برای هر منطقه و شهر متفاوت است برای مثال تهران و اصفهان ضریب منطقه ندارد یا به اصطلاح یک است در حالیکه ضریب منطقه در جزایر خلیج فارس به 1,60 می‌رسد. 
(60درصد به برآورد اضافه می‌شود)
توجه: در فهارس بها‌سال 1388 ضریب حذف شده است (تعرفه ژئوتکنیک معابر شهری، ژئوفیزیک، نقشه‌برداری دارای ضریب منطقه است).
قابل توجه است که ضریب منطقه نسبت به قراردادهایی که قبل از فهارس بها‌سال 88 منعقد شده است کاربرد دارد).
بخش چهارم: ضرایب خاص
ضرایبی هستند که برحسب مورد و با پیش‌بینی در فهارس بها‌و برآورد اولیه در صورت انجام آن کار خاص و با رعایت شروط زیر قابل پرداخت است: 
- در فهارس بها‌درج شده باشد.
- در برآورد قید شده باشد.
- عملاً هنگام عملیات پروژه انجام شود.
- به صورت صورت‌جلسه ابلاغ شود. (توسط مشاور)
1-ضریب طبقات و ارتفاع
در صورتی که پروژه مورد اجرای احداث ساختمان باشد دو ضریب دیگر برحسب مورد قابل عمل است.
2-ضریب ارتفاع (سال 88 حذف شده است)
3- ضریب طبقات
در صورتی که پروژه عمرانی در قالب یک ساختمان باشد قیمت تعیین شده در فهارس بها‌برای یک طبقه همکف و زیر همکف پیش‌بینی شده است، برای سایر طبقات ضریب طبقات منظور شده است.
4- ضریب پیمان
همان طور که قبلاً گفته شد برآورد اولیه پس از اعمال ضرایب آماده انجام مناقصه یا ترک مناقصه می‌گردد، نتیجه مناقصه مبلغ اولیه پیمان را مشخص می‌سازد در انجام مناقصه یکی از 3 وضع زیر به نتیجه می‌رسد.
4-1 پیمانکار با قیمت پیشنهادی برابر برآورد اولیه برنده مناقصه شود که در نتیجه ضریب پیمان یک خواهد بود. (ضریب ندارد)
4-2- اگر پیشنهاد پیمانکار برنده بیش از برآورد اولیه باشد با تقسیم پیشنهاد پیمانکار به برآورد اولیه ضریب پیمان مشخص می‌شود.
4-3- حالتی که پیشنهاد پیمانکار برنده، کم‌تر از برآورد اولیه باشد.
5- میزان مجاز ضریب پیمان
در حالتی که ضریب پیمان 10درصد و بیش‌تر یا کم‌تر از برآورد اولیه باشد در مناقصات یک مرحله‌ای با توجه به تبصره ماده 10 آیین‌نامه مستندسازی (شماره 108972 – 5/9/1385) قیمت پیشنهادی غیرمتعارف بوده و بایستی توسط کمیته فنی – بازرگانی مورد بررسی قرار گیرد و سپس کمیسیون مناقصه تصمیم به انتخاب پیمانکار می‌نماید که ممکن است ضریب پیمان بیش از 10 درصد برآورد اولیه باشد. ضریب پیمان را می‌توان جزو ضرایب عام تلقی نمود.
6- هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه
به منظور اجرای یک پروژه عمرانی بر حسب کوچکی و یا بزرگی احجام کار، کارگاهی در کنار پروژه احداث و محل نگهداری ماشین‌آلات، مضالح، تجهیزات و محل زندگب کارکنان و کارگران در طول اجرای پروژه بوده و پس از اتمام پروژه، برچیده می‌شود.
ملاحظه می‌شود که کارهای انجام شده در این کارگاه به عنوان برآورد اولیه پروژه پیش‌بینی نشده و در صورت‌وضعیت پیمانکار منظور نمی‌گردد.
به همین منظور مشاور قبل از انجام مناقصه هزینه‌های به عنوان تجهیز و برچیدن کارگاه با توجه به دستورالعمل مندرج در هر فهرست بها‌منظور و به جمع برآورد اولیه اضافه می‌نماید.
قابل توجه است که: 
الف – اگر برآورد اولیه هر پروژه عمرانی بیش از 2500 میلیون ریال باشد باید هزینه مذکور برابر دستورالعمل مربوط برآورد شود. پرداخت تجهیز و برچیدن کارگاه به عنوان ضریب (1,04 یا 1,06) با توجه به بخشنامه 7140 – 3/12/1377 جلد 9 بدون برآورد ممنوع است. (بند 3-2-1-5)
ب- اگر برآورد اولیه کم‌تر از 2500میلوین ریال باشد نیازی به برآورد ندارد، به صورت مقطوع و با رعایت سقف 1,04 و یا 1,06 برحسب مورد پیش‌بینی می‌شود (ردیف 2-18 دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه پیوست فهارس بها‌موارد استثنا قید شده است.
ج – در هرصورت جمع برآورد تجهیز و برچیدن کارگاه در فهارس بها‌ابنیه، تأسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شبکه توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب از 4درصد و برای سایر فهارس بها‌از 6درصد برآورد اولیه نباید تجاوز نماید در غیر این صورت باید به تصویب شورای فنی برسد. (ردیف‌های 2-17-1، 2-17-2 و 2-17 دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه پیوست فهارس بها)
1-نحوه پرداخت
در صورتی که هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه براساس برآورد تهیه شده باشد، پس از انجام هر قسمت از برآورد در صورت‌وضعیت‌ها پرداخت می‌گردد.
2- در صورتی که هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه یک قلم برآورد شده باشد به ترتیب زیر پرداخت می‌گردد.
2-4- هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه پس از اعمال تخفیف و یا اضافه پیشنهادی پیمانکار (ضریب پیمان) پرداخت می‌گردد. (ردیف 4-2 دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه فهارس بها) به منظور کسب اطلاعات بیش‌تر دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در فهارس بها‌را ملاحظه فرمایند.
توجه: در فهارس بها‌حفر چاه، تجهیز کارگاه از فصل اول پرداخت می‌شود و هر هزینه دیگری بابت تجهیز و برچیدن کارگاه پرداخت نمی‌گردد.
3- ضریب نقب: این ضریب در فهرست بها‌جمع‌آوری و انتقال فاضلاب و توزیع آب و آبیاری تحت فشار در صورت نیاز به احداث نقب با طول حداکثر 5متر برای ردیف‌های مربوط با تنظیم صورتجلسه ضریب 1,20 اعمال می‌گردد.
4- ضریب سختی کار: با استفاده از فهرست بها‌انتقال آب در صورتی‌که مسیر انتقال از زمین‌های غیرهموار (کوهستانی) عبور نماید ضریبی تا 1,12 پیش‌بینی و در برآورد اولیه منظور می‌شود.
قسمت محل عبور لوله طبق برآورد در فهرست بها‌در خارج از شهر‌ها و محل مسکونی پیش‌بینی شده است در صورتی که عبور لوله از محل مسکونی باشد هنگام برآورد ضریبی بین 1,05 تا 1,10 به برآورد اولیه اضافه و پس از انجام کار پرداخت می‌گردد.
ضریب تفاوت مصالح: پس از محاسبه تفاوت مصالح (فولاد و سیمان) فقط ضریب 1,14 اعمال می‌گردد و ضریب دیگری قابل عمل نیست. این از ابلاغ فهرست بها‌سال 88 طی بخشنامه 226000 – 16/2/83 پرداخت هزینه تفاوت مصالح به جز در موارد خاص قابل پرداخت نیست. (قراردادهای سرجمع مترمربع زیربنا)
ضریب تعدیل: ضرایب دیگری به پرداخت‌های پیمانکار اعمال می‌گردد از جمله ضریب تعدیل که در جای خود بحث خواهد شد.
سایر ضرایب خاص
1-ضریب صعوبت: در فهرست بها‌راه و باند فرودگاه، بهسازی راه‌ها، عبور ترافیک، ضرایب دیگری بین 5 تا 20 درصد پیش‌بینی شده است که در فهرست بها‌راه و باند فرودگاه قابل ملاحظه است.
2- انجام کار در تونل‌ها صفحات 5 و 6 و 26 فهرست بها‌راه و باند فرودگاه
3- حمل خاک بستگی به دهانه پل و سختی زمین ضریبی بین 1,10 تا 1,40 قابل عمل است صفحات 13، 59 و 84 فهرست بها‌راه و باند فرودگاه
اطلاع همکاران نسبت به مشخصات ضرایب عمومی (ضریب بالاسری، ضریب منطقه، ضریب ارتفاع و طبقات، هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه) در رسیدگی به صورت‌وضعیت‌ها ضروری است اما اطلاع از ضرایب خاص زمانی ضرورت دارد که صورت‌وضعیت خاص آن رشته از فهرست بها‌مورد رسیدگی قرار گیرد و لذا به دو نکته مهم باید با دقت عنایت شود: 
الف – در موقع رسیدگی به یک صورت‌وضعیت، ابتدا باید مطالب و توضیحات ابتدای فهرست بها‌و توضیحات ابتدای هر فصل از فهرست بها‌مورد استفاده در پروژه را با دقت مطالعه و حالات خاص و به خصوص ضرایب خاص در کاربرگ یادداشت و سپس مبادرت به رسیدگی صورت‌وضعیت نمود.
ب- در پایان هر فهرست بها‌پیوست‌ها مربوط به فهارس بها‌مندرج است که در خصوص مصالح پای کار، ضرایب عمومی، تجهیز و برچیدن کارگاه و قیمت‌های جدید، توضیح کافی و مفصل عنوان شده است بدون مطالعه پیوست‌های مذکور رسیدگی به صورت‌وضعیت فاقد دقت کافی خواهد بود.
4- ضریب خاصی فهرست بها‌راهداری
4-1-در صورتی که مصالح توسط پیمانکار تأمین شود. با ارایه فاکتور معتبر برای مصالح و حمل ضریب 1,14 اعمال می‌گردد.
4-2-به عملیات نگهداری سیستم روشنایی ضریب 1,25
4-3- سایر نگهداری‌ها ضریب 1,15
4-4- ضریب ابعاد تابلو 1,20
5- فهرست بها‌سدسازی
5-1- میزان اتلاف سیمان بنایی 6درصد، بتن پاش 25درصد، تزریق بتن 10درصد و آهن آلات 30درصد خواهد بود.
5-2- اگر بخشی از مصالح که باید توسط کارفرما تهیه شود توسط پیمانکار تهیه شود با ارایه فاکتور معتبر ضریب 1,14 اعمال و سایر ضرایب از جمله پیمان و تعدیل تعلق نمی‌گیرد.
6- توزیع آب روستایی: با توجه به توضیحات متن فهرست بها‌ضرایب نقب 1,04، ضریب لوله آزبست 1,12 و ضریب شیب 1,06 و در فصول 1، 4، 8، 9، 10، 15 و 16 ضرایبی بین 0,8 تا 0,85 اعمال می‌گردد.
7- فهرست ترمیم و بازسازی معابر شهری در 7 صفحه و 7 آیتم به تصویب رسیده است و دارایی ضریب منطقه برای کل کشور می‌باشد (برخلاف سایر فهارس بها‌که ضریب منطقه ندارد).
8- ژئوتکنیک و مقاومت مصالح: این فهارس بها‌برای بخش مطالعاتی است و استفاده در بخش پیمانکاری مجاز نیست.
9- حق‌الزحمه ژئوفیزیک: نیز مربوط به مطالعات است که در 3 صفحه قابل ملاحظه است و دارای ضریب منطقه به صورت محاسبات ریاضی و یا فرمول است تعرفه نقشه‌برداری که سبک و سیاق آن با فهارس متفاوت است ولی مبنای خوبی برای کتنرل قرارداد و صورت‌وضعیت نقشه‌برداری می‌باشد.
جهت دانلود کلیک کنید.
۹۴/۰۶/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
موسی علیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی